Az idei év továbbra sem kedvez a könyvkiadók rendezvényeinek. A járványhelyzet miatt egyszer már elhalasztott 91. Ünnepi Könyvhét is csak online programok formájában valósítható meg szeptember 17. és 20. között. A könyvszakma azonban nem hátrál meg, rendkívül rugalmasan reagál az új kihívásokra. Hogyan élték meg a járványhelyzetet, milyen újdonságok megjelentetésére volt lehetőségük, és terveznek-e a Könyvhéttel? – ezeket a kérdéseket tettük fel a hazai keresztyén könyvkiadóknak. A Kálvin Kiadó részéről Galsi Árpád, a Luther Kiadó részéről Isó M. Emese, a Koinónia Kiadó részéről Zsigmond Júlia és Berke Krisztina-Ágnes, a Harmat Kiadó részéről Herjeczki Kornél, a Parakletos Könyvesház részéről Damásdi Dénesné Judit válaszolt a Parókia.hu oldalon.
Nehézségek és áldások
A könyvesboltjaik átmeneti bezárása és a rendezvények elmaradása jelentős bevételkiesést jelentett a Kálvin Kiadó számára. Már a tavaszi vészhelyzet kihirdetése előtt is figyelték a híreket, készültek különböző forgatókönyvekkel, elsősorban a munkatársak és a vásárlók védelme, másrészt a kiadó zavartalan működése érdekében. Eddig mindenben megtalálták a megoldást, és mindenre volt egy segítő kéz a munkatársi közösségben. Volt, akinél meg tudták oldani az otthoni munkát, kiemelten vigyáztak a leginkább veszélyeztetettekre, és próbálták az interneten is elérhetővé tenni kiadványaikat. A kiadó abban látta meg a lehetőséget, hogy a képernyő elé kényszerített ember számára felértékelődhet a nyomtatott szöveg olvasásának offline kikapcsolódása. Ez a kiadók részéről felelősséget is jelent.
A Luther Kiadó ingyenesen elérhetővé tette a Luther Márton életén alapuló digitális oktatási segédanyagát, hogy ezzel is támogassa a távolléti oktatást. Részben emiatt a honlapjuk, blogjuk olvasottsága radikálisan megemelkedett. A Credo folyóirat idei első számának digitális változata például a lap előfizetői számának többszörösét érte el az olvasottságával, miután ingyen letölthetővé tették. Ugyanakkor az eladott példányszámok visszaeséséből jól látható, hogy a karantén során sokan kerültek anyagilag nehéz helyzetbe. Ennek ellenére végtelenül kedves és aggódó levelek, hívások érkeztek az olvasóktól, amit a kiadó megerősítésként élt meg, megújuló lendületet adva munkájuknak. Távmunkában is sikerült a csapatmunkát összehangolni, hatékonyan fellépni, és rengeteg újító ötletük is született.
A Koinónia munkatársai március végétől júniusig csökkentett munkaidőben, csökkentett fizetésért dolgoztak, a Koffer Könyves Kávézót szeptemberig csak könyvesboltként működtethették, és egy kivételével elmaradtak az őket érintő könyvvásárok is, miközben azokat a könyveket, újranyomásokat, amelyekre nem kaptak támogatást, kénytelenek voltak későbbre betervezni. Az anyagi gondokat ellensúlyozandó találták ki a gyerekkönyveket tartalmazó „covidám közösségi könyvcsomagot”, amelyet közösségi előfinanszírozással tudtak csak kiadni. Ennek sikeréért nagy hála van a szívükben. Még a kiadó könyvelője is – aki az igazgatóval együtt hónapról hónapra szembesült az anyagi kihívásokkal – azt emelte ki, hogy Isten gondoskodását tapasztalta meg a mindennapjaikban.