Itt, a Kossuthban a kinti mínuszok és hófúvás dacára is emelkedett volt a hangulat. Mindez a házigazda igazgatónőnek, Babicz Gyöngyinek, helyettesének, Rubóczky Bélának és az iskola matematikatanárainak volt köszönhető, akik sokat segítettek abban, hogy e három nagyszerű előadó megtartsa beszámolóját. Nyíregyháza legrégebbi és egyben evangélikus gimnáziumába invitáltam egy regionális szakmai napra az evangélikus iskolák matematika szakos kedves tanártársait.
Hogyan alakíthatjuk át a 21. században úgy a tanórákat, hogy az élmény és tudásgyarapítás legyen tanítványaink számára? Kövessük az angol példát, amely a nagy londoni oktatási kiállításon is megmutatkozik, esetleg kövessük az angol miniszterelnököt, aki viszont épp a minap „vásárolta meg” a kínai szakmódszertant? Ez is a kérdések közé tartozott.
Délelőtt dr. Kovács Zoltán oktatási rektorhelyettes, főiskolai tanár (Nyíregyházi Egyetem Matematika és Informatika Intézet) Problémaalkotás és matematikatanulás címmel tartott előadást, majd Dr. Sulik Béla tudományos tanácsadó (MTA Atommagkutató Intézet – Atomki, Debrecen) előadása következett Matematika egy csekély értelmű medvebocs szemével címmel. Talán az itt elhangzó „Hull a hó és hózik” dalhoz alakította az alapos tanár a kinti időjárást?
Délután Skultéty Zoltánné tanárnő (Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, Miskolc) utazott hozzánk, és mesélt az eTwinning nagyköveteként a világ legnagyobb oktatástechnológiai kiállításán tapasztalt élményeiről.
Pár gondolat az előadóktól:
Dr. Kovács Zoltán
Pólya György írja a A gondolkodás iskolájában: „A diák matematikai tapasztalata fogyatékos marad, ha soha nem nyílt alkalma megoldani olyan feladatot, melyet ő maga talált ki.” Interaktívnak tervezett előadásomban ezt a gondolatot próbáljuk közösen kifejteni konkrét problémákon keresztül.
Sulik Béla
Az Atomkiban minden évben megrendezett Fizikusnapok keretében a munkatársak rendhagyó fizikaórákat tartanak, melyekre középiskolás tanár kollégák hozzák el osztályaikat. Nekem is van egy ilyen órám, amelynek anyaga lényegében a saját magamnak feltett kérdésekből született. A Micimackóra utaló címe: Minél inkább havazik, annál inkább differenciálegyenlet. Az évek során az óra elég sokat változott, de amennyire láttam, a gyerekek közül néhányan szerették. Az óra rövid ismertetése mellett az évek során szerzett – korántsem kikristályosodott – tapasztalataimról is szeretnék beszámolni.
Skultéty Zoltánné
Az eTwinning program, melynek észak-magyarországi képviselője vagyok, az Európai Unió közoktatási intézményeinek legnagyobb közössége. Olyan felületet biztosít az együttműködő kollégáknak és diákoknak, ahol IKT eszközök segítségével kommunikálhatnak, projekteket indíthatnak, ismereteket oszthatnak meg egymással. Ennek a projektnek a képviselőjeként második alkalommal jutottam el a londoni Bett Showra, ahol a legújabb oktatási alkalmazásokkal és eszközökkel ismerkedhettem meg.