Messiás.ma – Lenyűgöző zenei élmény a Müpában

Messiás.ma – Lenyűgöző zenei élmény a Müpában

Share this content.

Szöveg: Kézdi Beáta, fotó: Kanyó Béla / Messiás.ma
Budapest – A reformáció emlékév megünneplésére Georg Friedrich Händel Messiás című remekművéből mutattak be szcenírozott előadást 2017. április 25-én a Müpában. A Messiás.ma rockoratorikus passiót Várkonyi Mátyás, Erkel Ferenc-díjas zeneszerző rendezte. A közel száz művész részvételével megvalósult produkció izgalmas zenei megoldásokkal, kiváló énekhangokkal, és különleges látvánnyal nyerte el a nézők tetszését.

A színpadon középen egy kereszt kontúrjai látszódtak, melynek vízszintes szárában a kórus, előttük balra a klasszikus, jobbra pedig a kiváló rock és dzsesszzenészek ültek. Az alkotók és a többféle műfajból érkező előadók célja az volt, hogy Händel oratóriumát a különböző zenei műfajok kedvelői és minden korosztály számára élvezetessé tegyék, így eljuttatva a csodálatos mű üzenetét az előadás nézőihez. És ez sikerült is, nemcsak a zenének, hanem a bibliai szöveg új magyar fordításának köszönhetően is.

A Messiás. ma rockoratórikus passióban a barokk hangzásért a világhírű Liszt Ferenc Kamarazenekar és a nagy szakmai elismertségnek örvendő Új Liszt Ferenc Kamarakórus volt felelős; az oratórium klasszikus vonulatát négy vezető szólista: Rácz Rita, Balogh Eszter, Csengeri Attila és Gábor Géza képviselte. Míg a rock hangzást Horváth Charlie és Karácsony János, valamint a musicalszínpadokról ismert Malek Andrea, Csuha Lajos, Földes Tamás, Makrai Pál és Szemenyei János hozta, mindannyian lenyűgöző hangi teljesítménnyel.

„A Messiás oratórium története minden időre igaz, de az a célom, hogy megmutassam, hogyan lehet ezt a történetet a mai korba átültetve megértetni. Az alapmű eléggé ismert, de a tartalma, a szövege nem feltétlenül” – árulta el korábban az Evangélikus életnek Várkonyi Mátyás, a produkció megálmodója, karmestere, zenei és művészeti vezetője. Az Erkel Ferenc-díjas zeneszerző azt is elmondta, hogy a crossover jellegű előadással nem titkolt célja, hogy a szöveg értése megsokszorozza a zenei élmény hatását. A bibliai szöveg mai szavakkal jutott el a nézőhöz, ezzel is közelebb hozva a passió üzenetét, a megváltás örömét.

A közel száz művész részvételével megvalósult előadásban a Fodor Zoltán koreográfus által vezetett Inversedance társulatnak köszönhetően a mozgás, a tánc is szerepet kapott, eleinte kissé idegenül hatva a barokk műben, ám a második részre egészen hatásos és megrázó képeket (Jézus megkorbácsolása, a nagypénteki keresztre feszítés, zárójelenet) megvalósítva.

Balogh Eszter lenyűgözően szép altja szólóban és Malek Andreával duettben is csodásan szólt. Utóbbi énekesnő játéka és énekhangja is káprázatos volt az este folyamán. Mellettük kiemelendő még Gábor Géza basszusa és Szemenyei János éneke is.

A végén a Halleluját minden szereplő, a rock részleg, Rock Theater Band és a klasszikus együtt énekelte, és bár a Halleluja alatt a magyar közönség nem állt fel, ahogy az angolok szoktak, mégis nagy tapssal „követelték” az újrázást. A Messiás.ma Händel csodás zenéjének és Várkonyi Mátyás áthangszerelésének köszönhetően megkérdőjelezhetetlen zenei minőséget mutatott, nem elvéve a barokk remekműből, inkább modern hangzással kiteljesítve. Az énekesek egytől egyig remekeltek, ahogy a kórus és a zenészek is, a táncosok pedig a második részre teljesedtek ki. A Messiás.ma egyszeri és meghatározó élmény volt, melyből valóban a megváltás örömét vittük magunkkal.

Címkék: Messiás.ma - MÜPA - kritika -

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!