– Mi készül pontosan Händel Messiás című művéből? Rockoratórium, nagyszínházi gigaprodukció?
– A végső műfaji meghatározást csak a munka végén tudnám pontosan megmondani, de a maximumból indulunk el. Händel művének egy érdekes, barokk és mai zenei crossover műfajú bemutatása a cél. Nem a rockosítás a lényeg, hanem az, hogy a tartalma minél értelmezhetőbb legyen a ma embere számára. A Jézus Krisztus szupersztárnak ez lehetett az előképe Angliában, én pedig most megfordítom a dolgot: visszakanyarodom az eredeti műhöz, és abból csinálok egy mai művet Händel zenéjével, mindenki számára érthető formában.
– Mennyire lesz modernizált?
– A Messiás oratórium története minden időre igaz, de az a célom, hogy megmutassam, hogyan lehet ezt a történetet a mai korba átültetve megértetni. Az alapmű eléggé ismert, de a tartalma, a szövege nem feltétlenül. A darabban fontos szerepet kapnak majd a mobiltelefonok, az iPadek, a laptopok is, hiszen manapság már mindenki ezeket az elektronikus eszközöket bújja.
– A fiatalok megszólítása a cél?
– Abszolút, hiszen a darab elején is majd mindenki telefonálgat, ahogy most is sokszor látjuk, hogy az emberek nem egymásra figyelnek, hanem a kütyüjeikkel foglalkoznak.
– A szövegen mennyit alakított? Hozzányúlt a bibliai szöveghez is?
– Sokat kutattam. A magyar szöveg az új fordítású Károli-bibliából táplálkozik, de annak a nyelvhasználata is túlságosan régies, ezért változtattam. Természetesen próbálok szöveghű lenni, csak annyit módosítok, amennyit a prozódia megkövetel.
– A modernizáláson kívül mást is változtatott az eredeti műhöz képest?
– Igen, a dramaturgiában. Előrehoztam a lázadásról szóló részt, amelynek következménye a keresztre feszítés. Mert ahogyan a Bibliában is, az előtt kell lennie a konfliktusnak. Händelnél a lázadás furcsamód a mennybemenetel után van.
– Kik szerepelnek majd a produkcióban?
– Az oratóriumi részben Balogh Eszter, Csengeri Attila, Gáabor Géza, Rácz Rita énekel majd a Liszt Ferenc kamarazenekarral és a Zeneakadémia Új Liszt Ferenc kórusával. Tulajdonképpen még tartanak a tárgyalások, egyeztetések, így több nevet nem árulnék el, de régi rockszínházas színészekkel és más kiváló énekesekkel is beszéltem már. Fodor Zoltán táncegyüttesével pedig a koreográfiát tervezzük, ily módon nem egy félig szcenírozott előadásra kell számítani, hanem egy látványos produkcióra, de nagy díszletek pont a koreográfia miatt nem lesznek. Középen, a zenekar ölelésében alakítjuk ki a színpadot, de lesz majd egy méretes kivetítő is. Jó nagy falat, de izgalmas munka.
– Hogyan került szóba, hogy a reformációi emlékév megünneplésekor éppen a Messiást dolgozza fel?
– A Reformáció Emlékbizottság keresett meg ezzel a művel, talán azért, mert tudomásuk volt a Jézus Krisztus szupersztár rockszínházas sikeréről. Sok feldolgozás született Händel művéből, de ami a kilencvenes években jó volt, a klasszikusok rockosítása, az ma már nem állja meg a helyét, ennél többre van szükség.
– Hol és mikor mutatják be a művet?
– Jövő év április 25-én a Müpában, de január 6-án, a reformáció emlékévének megnyitásakor már adunk egy kis ízelítőt, szintén a Müpában. Aztán tervezzük vidéki nagyvárosokba is elvinni a produkciót. Úgy gondolom, hogy a darab utaztatását nem kellene befejezni az emlékévben. Jó lenne továbbvinni, játszani, hogy minél több helyen láthassák.