Bár a szabadság a reformáció egyik központi fogalma, értelmezése korántsem egyszerű. Ellentmondásosságát jól fejezi ki az a Luther-idézet, amelyre a nagygyűlésen is többen és többször utaltak: „A keresztyén ember szabad ura mindennek, és nincs alá vetve senkinek. A keresztyén ember készséges szolgája mindennek, és alá van vetve mindenkinek.” (Értekezés a keresztény ember szabadságáról)
Isten kegyelméből szabadon. A namíbiai helyszínen a szabadság egészen konkrét értelemben is előtérbe került. Mivel az ország csak 1990-ben nyerte el függetlenségét a korábbi dél-afrikai uralom és a vele együtt járó apartheidrendszer alól, az elnyomás élménye az idősebb generáció emlékeiben még élénken él. A látszólagos béke és nyugalom ellenére a felszín alatt továbbra is ott húzódik az uralkodó osztálybeli fehérek és a kizsákmányolt afrikaiak közötti ellentét.
A szabadság fogalmának konkrét értelmezésére mutatott rá előadásában dr. Denis Mukwege kongói orvos. Miután szembesült azzal, hogy az országá ban dúló polgárháborúban a nők szisztematikus megerőszakolása a harc egyik formájává vált, Mukwege teljesen annak szentelte az életét, hogy az általa alapított kórház az erőszak túlélőinek teljes körű (orvosi, lelki, jogi, gazdasági) segítséget nyújthasson.
A megváltás nem bocsátható áruba. Az első „not for sale” – nem eladó, nem bocsátható áruba – altéma feldolgozásához Zákeus története (Lk 19,1–10) adta meg a bibliai alaphangot, az előadást pedig dr. Monica Melanchthon tartotta. Az indiai teológusnő elsősorban a megváltás személyes és kollektív vetületének összekapcsolódását hangsúlyozta. A megváltás bizonyossága a szolidaritásban jut kifejeződésre, hiszen a felebarát iránti jócselekedet a megigazult ember spontán válasza Isten kegyelmére.
A felszólalások és a beszélgetések sok példát hoztak arra, hogy a bibliai alapokon megkérdőjelezhetetlennek tűnő kijelentést – a megváltás nem bocsátható áruba – nemcsak Luther idejé ben kellett külön hangsúlyozni, hanem erre napjainkban is szükség van. A jóléti teológia ázsiai terjedésétől a hívekkel együtt az interneten árult brazil templomokon keresztül a korábban helyenként nálunk is alkalmazott úrvacsorai perselyig számos jelenség mutatja, hogy a megváltás üzenete ma is gyakran összefonódik a gazdasági érdekekkel.
Az ember nem bocsátható áruba. A második altéma Pál és Szilász börtönből való szabadulásának történetével indult (ApCsel 16,16–34), majd Kjell Nordstokke norvég diakóniai professzor előadásával folytatódott. Mindkét gondolatindító fő ként az emberek közötti egyenlőtlenségre és annak számos megjelenési formájára hívta fel a figyelmet. Igazságtalan a világban lévő vagyon eloszlása (a nyolc leggazdagabb ember annyi anyagi erőforrás felett rendelkezik, mint az alsó 3,6 milliárd), nincs egyenlőség a nemek és generációk kö zött, az oktatáshoz és a munkához való hozzáférésben, de az egyházi életben való részvétel tekintetében sem. Az egyháznak az a feladata, hogy rámutasson az ember valódi értékére, amelyet nem a vagyon vagy a társadalmi státusz szab meg.
A teremtés nem bocsátható áruba. Mára a környezetpusztítás veszélye általánosan ismertté vált, és a keresztények körében is egyre többen veszik komolyan a teremtés iránti, hitünkből fakadó felelősséget.
Martin Kopp előadása egy új gazdasági modellt vázolt fel, melynek lényege, hogy meg kell találnunk az egyensúlyt az emberiségnek a túléléshez szükséges alapvető és jogos igénye, valamint a teremtettség jóléte között. Ehhez gondolkodásbeli változásra van szükség mindenhol a bolygón, amelynek spirituális vetülete tulajdonképpen egyfajta „megtérés”. Ez az a terület, ahol az egyházaknak az eddiginél jóval aktívabban kellene tevékenykedniük, hogy helyreállhasson az embert és az életet adó Istent összekö tő közösség, amely a teremtett világ rendjét is jobb irányba viheti.
Mindezeknek a tartalmi súlypontoknak az összefoglalását tartalmazza a nagygyűlés záródokumentuma, amely elérhető egyházunk központi honlapján (Evangélikus.hu), az eseménnyel foglalkozó cikkek között.
A cikk az Evangélikus Élet magazin 82. évfolyam, 22. számában jelent meg, 2017. június 4-én.
Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál, a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a Digitalstand oldaláról.