Chaplin a körúton – Vígszínházi diktátor

Chaplin a körúton – Vígszínházi diktátor

Share this content.

Forrás: Evangélikus Élet, szöveg: Kézdi Beáta, fotó: Szkárossi Zsuzsa
A budapesti Szent István körúton járva sokaknak feltűnhetett a Vígszínház falán a Charlie Chaplint idéző jellegzetes keménykalapot és bajuszt ábrázoló hatalmas plakát. Az Eszenyi Enikő rendezte kitűnő előadásnak köszönhetően a teátrumban valóban életre kelt a világhírű angol filmrendező-színész is, és műve is, A diktátor című film.

L eszögezhetjük, hogy aki a zseniális művész, Charlie Chaplin legismertebb filmjének a színpadi változatára kíváncsi, az nagy elvárásokkal ül be a nézőtérre. A Vígszínház legújabb előadása nem okoz csalódást: pergő, bámulatos bravúrokkal teli produkciót láthatunk, kiváló színészi alakításokkal. A diktátor humorral teli, humanista, kritikus és háborúellenes alkotás.

Az 1940-ben bemutatott filmben az alkotó a kis zsidó borbély és a nagy diktátor (Hynkel) kettős szerepében hol kíméletlenül szarkasztikus, hol az abszurd eszközeivel oldja a feszültséget, és mutat rá a helyzetek fonákságára, a diktatúra természetére, de ugyanígy megjelenik a félelem, nyomokban az emberség, a tisztesség és a szeretet is.

A történet a két világháború között játszódik, amikor a szegénység és az őrület már nem nagyon ismert korlátokat. Külön érdekesség, hogy Chaplin Korda Sándor magyar származású filmrendező és producer tanácsára kezdte el forgatni a filmet, amely Ausztria megszállásáig követi Hitler birodalmának kiépülését és a zsidóság meghurcoltatásának eseményeit. Ezért is fontos Chaplin későbbi nyilatkozta: „Ha tudtam volna a német koncentrációs táborok borzalmairól, nem csinálom meg A diktátort, nem fogom tréfára a nácik gyilkos őrületét.”

A darabot nézve bár egyértelmű a párhuzam – hiszen még a nevek is beszédesek: Hynkel, Herr Hering –, mégis a művet dicséri, hogy elemeli a történéseket, és a hatalom természetrajzát, az emberségesség hiányát, az őrület arcait látjuk, elvétve felbukkanó emberi pillanatokkal.

Eszenyi Enikő rendezése az Amerikában készült film visszaadására törekszik. Nem magyarázza túl, hagyja hatni a művet. Az előadás első pillanatában nyílt színi tapsot kap ifj. Vidnyánszky Attila, ahogyan a háttérből előresétál, mind küllemében, mind mozdulataiban hibátlanul hozva Chaplin figuráját. Repülős páros jelenetük Wunderlich Józseffel fergeteges, ahogy a Hynkel irodájában zajló epizódok is, a diktátor első szónoklatáról és a záróbeszédről nem is szólva.

A játék lelke ifj. Vidnyánszky Attila, aki azonban partnere a társainak, nem „játssza le” őket, éppen ellenkezőleg, a vele közös jelenetekben minden szereplőnek jut egy kis magánszám. Kiemelendő még Szilágyi Csenge, Ember Márk vagy Király Dániel alakítása is, akik mindannyian megnyerik maguknak a nézőket egy-egy jelenetre. A lenyűgöző színészi teljesítmény és a hatásos látványvilág miatt mindenképpen érdemes jegyet venni A diktátorra, azt pedig jó tudni, hogy a Chaplin család Magyarországon elsőként Eszenyi Enikőnek engedélyezte a mű színpadra állítását.

A cikk az Evangélikus Élet magazin 83. évfolyam, 45–46. számában jelent meg 2018. november 18-án.

Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a Digitalstand oldaláról.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!