Egybecsengés: Ész és szív – 4. rész

Egybecsengés: Ész és szív – 4. rész

Share this content.

Forrás: EPSZTI, szöveg: Vitális Judit
Kőszeg – Új sorozatot indított az EPSZTI honlapján. A távolságot találkozásra cserélés jegyében az evangélikus nevelés sokszínűségét és értékgazdagságát hetente egy-egy páros portrén keresztül mutatják be. A cikkekben mindig két olyan embert szólítanak meg, akik valamilyen módon kapcsolódnak az evangélikus oktatáshoz. Az egymást személyesen nem feltétlenül ismerő interjúalanyok egyazon kérdéssor alapján válaszolnak, és válaszaik alapján hasonlóságról, egybecsengésről árulkodó pontokat keresnek. A negyedik részben Illés Péter Gábor biológiatanárral, a Kőszegi Evangélikus Gimnázium, Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium 55 éves igazgatóhelyettesével és Várallai Márkkal, az iskola 19 éves, logisztikát tanuló diákjával beszélgettek.

„A természetben nincs sem káros, sem hasznos, csak szükséges”

Illés Péter Gábort horgászó-vadászó édesapja, valamint általános iskolai, természetismeret szakkört tartó tanára hatására ragadta magával az élővilág tanulmányozása. Hetedikes korában barátaival kezdte el megfigyelni a madarakat.

– A madarak „elemelkedtek” a földtől, közelebb vannak az éghez; szerintem az élővilág egyik leglátványosabb és legszebb csoportját alkotják – magyarázza választása okát. – Az élőlények megfigyelésével a természetben eltöltött idő érezteti velem a Teremtő nagyszerűségét, s hálás is vagyok, hogy ilyen élőlények vesznek körül – teszi hozzá a biológiatanár, akinek még a telefonja is a fülemüle hangján szólal meg.

Eredetileg ódzkodott a tanári pályától – pedagógus szülei révén látta a „hátrányait” –, az egyetem után azonban megerősödött benne a vágy, hogy emberekkel is szeretne foglalkozni. Ha nem így történt volna, akkor ma talán egy kutatóintézet tudományos munkatársa lenne – és nagyon sajnálná, hogy nem oszthatja meg a tudását az ifjúsággal.

– Egyik gyerekkori példaképem, a polihisztor Herman Ottó írja A madarak hasznáról és káráról című könyvében: „Ott, a hol az anyatermészet szűzen tiszta és érintetlen, ott nincsen sem káros, sem hasznos madár, mert csak szükséges van.” Tehát minden élőlény arra „szükséges”, hogy elvégezze azt a munkát, amit más teremtmény el sem végezhetne – magyarázza az elvet, amelyet pedagógusként közvetíteni szeretne.

Ő egyébként a családjában látja mindazt, ami személyesen reá van bízva: felesége óvónő, gyógypedagógus, két huszonéves gyermeke van.

Magasság, távolság, sebesség – e három kell neki

Hogy mi az a feladat, hivatás, ami Várallai Márk „sajátja” lesz, vélhetően még nem dőlt el véglegesen. Mindenesetre jelen pillanatban logisztikusnak tanul:
– Érdekes és nem utolsó sorban az egyik legjobban fizető szakma a mai világban. 2020-ban szerintem fontos, hogy jó bérezést nyújtó állásod legyen! Utazásra sokat költenék!

Márk még csak négyéves volt, amikor az édesapja először vitte el a hegyekbe: a Velem–Írott-kő–Velem-útvonalon a piros jelzésen tettek meg 12 kilométert. „Egész életre szóló dolgot tanultam meg akkor: szeretni a természetet.” De vajon ezen belül mi „fogja meg” a leginkább? A táj és a domborzat, a növény- vagy az állatvilág? Márk válasza gyors és tömör: „úgy minden”.

Rímel ez a hozzáállás arra, amit Illés Péter Gábor az egyik legfontosabbnak tart továbbadni: – A világ kerek egész. Az ember, így én is, hajlamos azt részekre szedni. Mindenkinek egy „szelet” jut belőle, az élettere, ahol él. Lényeges azonban, hogy a részleteiben megismert világban az „Egészet” is felismerjük, s ahhoz igazodni, visszatalálni is tudjunk.

Ha már élettér… Márk a Kőszegi-hegységben, mint mondja, minden bokrot fejből tud. „Legalábbis az összes turistajelzést ismerem.”
Hogy hova szeretne eljutni mindenképpen? „Japánba vágyom, a szamuráj-kultúra nagyon vonz.” Emellett Svájcot említi, de Erdélybe is szívesen visszamenne. Ausztriában a legtöbb helyet már bejárta, de a 3666 méter magas Grossvenediger még várja…

Márk legfőbb szenvedélye a „mehetnék”: a magasság, a távolság és a sebesség egyaránt izgatja, az utóbbi években pedig főként ezek kombinációja, a teljesítménytúrázás hozza lázba. A kényelmes táv számára a maraton, és igen, a lejtőkön ilyenkor gyaloglás helyett fut. „Ha úgy érzem, hogy egy kis magányra vágyom, akkor nappal indulok el és a világból is kimegyek.” A hosszabb túrákban a kihívást látja, hogy kiléphet a komfortzónájából. Eddigi legnagyobb teljesítménye az úgynevezett Kinizsi Százas.

Fényképezőgép és látcső

A kitűzött cél, a vállalt feladat teljesítése nagyon fontos Illés Péter Gábor számára is. Esetében azonban ez nem kapcsolódik ilyen szorosan a természetjáráshoz. Mindamellett ő is sok mindent hajlandó megtenni azért, hogy a legtöbb madárfaj életében az igazán aktív reggeli időszakban már a terepen lehessen. Ha kell, mellcsizmában jár a mocsárban:

– Mindezeket azonban nem teherként éli meg az ember – szögezi le a pedagógus –, legföljebb estefelé érzem a lábamban a hátrahagyott kilométereket.
Ha Márkkal közös túrán vennénk részt, ő valószínűleg elől menetelne, én meg hátul „bogarásznék” lemaradva. A „szemüvegünk” is más: ő a fényképezőgépével, én a távcsövemmel figyelek, és inkább fülelek…

Márk fotói az elmúlt négy évben mindig a legjobbak között szerepeltek az iskola természetfotó-pályázatain. Emlékezetes számára, amikor még 9. évfolyamosként átvehette Illés tanár úrtól az első helyezettnek járó oklevelet és könyvet. Egy 96 fotóból összeszerkesztett, a csillagos égboltot mutató képért kapta. A mai napig büszke arra az alkotására. Egyébként pedig még az is benne van a pakliban, hogy a fotózás egyszer megélhetési forma lesz számára.

– Meglepődtem, amikor Márk először megmutatta a fotóit. Különösen a közel 2700 méter magasságban, a Dachstein gleccseren készült képe nyűgözött le – emlékszik vissza a biológiatanár, akit egyébként mindig ámulatba ejt és magával ragad mások lelkesedése és elhivatottsága. Ehhez a tulajdonságához kapcsolódik az is, hogy kérdezni is nagyon szeret. A sok-sok őt érdeklő dolog közül most hirtelen egyet választ ki: Johann Gregor Mendeltől, a tudományos örökléstan megalapozójától afelől tudakozódna, hogy ismerte-e gróf Festetics Imre genetikai munkásságát, s hogyan vélekedik róla.

Márknak kapásból van felelete a felvetésre, hogy kitől és mit kérdezne meg: „Szívesen megkérdezném Cézárt, hogy milyen érzés volt egy akkora birodalom urának lenni.” De vajon ő szívesen kormányozna egy olyan nagy országot? „Nem, mert mindenki meg akarna ölni” – utasítja vissza a képzeletbeli lehetőséget.

Értelem és érzelem

Amit ők szívesen kiiktatnának az életükből – lévén sajnálják rá az időt – az a pedagógus esetében a rendrakás, a pakolás és a vásárlás „triumvirátusa”.

A diák pedig arról mondana le nagyvonalúan, hogy minden embert megértsen, mivel az úgyis lehetetlen.

„Mi a mottójuk?”

Márk – nem meglepő módon – erre adott válaszában is a szenvedélyéhez kanyarodik vissza:
– A hosszú túrák vége felé, amikor már mindenem fáj, sűrűn eszembe jut: „Soha ne add fel!”

Illés Péter Gábor pedig – ugyancsak nem váratlanul – egy ornitológust idéz: – A kőszegi születésű Chernel István mondta: „Ész és szív mindig együttesen vezessen.” Azt gondolom, mindkettő szükséges az életben való helyes eligazodáshoz. A Példabeszédek könyvében pedig ezt olvashatjuk: „Az örvendező szív megszépíti az arcot” (Péld 15,13). Szeretném, ha ez is vezérlőelvem lenne.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!