Az Evangélikus Országos Múzeum érdekességeiből: Sándy Gyula protestáns helyőrségi templom terve

Az Evangélikus Országos Múzeum érdekességeiből: Sándy Gyula protestáns helyőrségi templom terve

Share this content.

Forrás: epszti.hu. Szöveg: Borókay Zsófia
Karácsony ünnepe templom nélkül? Tavaly decemberben még hihetetlennek hangzott volna egy ilyen mondat, de idén egyre inkább úgy tűnik, karácsonykor is otthon ülve hallgatjuk majd az istentiszteletet. Az év felében egyáltalán nem léphettük át a templomajtót. Nagyon vágyunk már igazi templom-élményre. Hisz a templom hitünk kifejeződésének egyik formája. Az Isten tiszteletének helye. Az úrvacsorai és az egymással való közösség megélésének helye. Az építész feladata pedig, hogy ennek a szakrális élménynek teret alkosson.

Sándy Gyula

Belülről élte meg ezt az igényt Sándy Gyula is, egyházunk két világháború közötti főépítésze. Sándy Gyula 1868-ban született Eperjesen, még gyermekként került Budapestre. A budai Evangélikus Elemi Iskola és a Főgimnázium elvégzése után a Műegyetemen szerzett építészmérnöki diplomát. Steindl Imre és Pecz Samu volták rá nagy hatással, pályáját ez utóbbi irodájában kezdte. A Műegyetem Építésszerkezettan tanszékének több, mint két évtizedig volt nyilvános, rendes tanára.

Számos középület tervezője – legismertebb közülük a jelenleg felújítás alatt álló Széll Kálmán téri Postapalota – ő elsősorban mégis templomépítőként tekintett magára. „Napsugáros tornyok épülése közben nagy és nemes volt lelkem hivatása” – vallja önéletrajzi írásában. Az evangélikus egyház számára közel 50  templom tervezésére kérték föl, amely közül 27 épült meg országszerte.

A protestáns helyőrségi templom pályaterve

A gazdag életműből az Evangélikus Országos Múzeum állandó kiállításán egy tervvázlatokban fennmaradt, feltehetően Mátyásföldre tervezett protestáns helyőrségi templom makettje látható. A templom egyaránt szolgálta volna a katonaság evangélikus és református híveit is.

A templom külső megjelenése Sándy építészetére jellemzően konzervatív, letisztult formavilágú, az oromzatok díszítő elemeit az erdélyi és felvidéki ún. pártázatos reneszánszból kölcsönzi. A főbejáratot keretező, két hatszögű, alacsony torony középkori várak emlékét idézi. A hangsúlyos tornyok Sándy templomépítészetének alapelemei, és azt az erőt fejezik ki, amit az „Erős vár a mi Istenünk” köszönésünkben is megfogalmazunk. A templom csúcsát díszítő csillag viszont a református szimbolikában elterjedtebb, a napkeleti bölcseknek felragyogó csillagra utal.

A templom alaprajzi elrendezése is igazodik mindkét egyház – a református centrális és az evangélikus hosszanti téralakítás – hagyományaihoz. A nyolcszög alaprajzú, boltozattal kupolaszerűen fedett épület számára a főbejárati és liturgikus terek meghosszabbítása mégis kijelöl egy hosszanti tengelyt. A kétféle téralakítás ötvözésén túl a terv igazán különleges és újító megoldása a liturgikus tér kialakításában rejlik. A liturgikus teret Sándy ugyanis forgószínpad-szerűen, változtathatóan képzelte el. A forgatható szerkezet egyik állásában, az evangélikus liturgiának megfelelően, a főtengelyben az oltárt és tőle jobbra a szószéket helyezi el. Másik állásában, a református liturgiának megfelelően, középre kerül a szószék és elé az úrasztala. A múzeum kiállítási makettjén a látogatók számára is kipróbálható, azaz változtatható a kétféle elrendezés.

A Mátyásföldre tervezett templom magán hordoz számos, Sándy Gyula templomépítészetére jellemző stílusjegyet, egyedülállósága azonban abban rejlik, hogy az építészet nyelvén fogalmazza meg a két protestáns egyház szoros, egymás hagyományait tiszteletben tartó együttműködését.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!