Imádsággal kezdik a hittanórákat

Imádsággal kezdik a hittanórákat

Share this content.

Forrás: Evangélikus Élet, szöveg: Papp Máté
Budapest – „Segíts, Urunk, hogy tudjuk, te nem egy tantárgy vagy!” – ezzel a fohásszal kezdik hittanóráikat azok a diákok, akik B. Pintér Márta evangélikus iskolalelkészhez járnak a pestszentlőrinci Sztehlo Gábor evangélikus gimnáziumba. A korábban Hunyadi Mátyásról elnevezett intézmény érdekessége, hogy az állami épületet négy éve vette át az egyház, ezért olyan tanulók is részesülnek hittanoktatásban, illetve készülnek érettségizni a tárgyból, akiknek korábban nem voltak ismereteik a Bibliáról.

Zalasch Bernadett végzős gimnazista (képünkön) is csupán negyedik éve ismerkedik Jézus tanításaival, mégis a hittant választotta ötödik érettségi tárgynak. Szerinte tévesek azok a közszájon forgó és a különböző közösségi fórumokon olvasható vélemények, melyek azt feltételezik, hogy a hittanérettségire sokkal könnyebben fel lehet készülni, mint mondjuk egy természettudományos tárgyból való vizsgára; úgy gondolja, ugyanolyan komoly tanulásra van hozzá szükség, mint az egyéb humán tárgyak esetében.

A történelem, valamint az angol nyelv iránt is érdeklődő diák lelkesedése azt is feltételezi, hogy a gimnáziumban folyó evangélikus/katolikus hitoktatás nemcsak háttértudást ad az evangéliumról – a biblikus, egyháztörténeti és dogmatikai ismeretek átadásával –, hanem a keresztény spiritualitást is igyekszik hitelesen közvetíteni a fiataloknak.
B. Pintér Márta korábban, gyülekezeti lelkészként maga is tartott hittanórákat állami iskolában. Mostani munkájában azt tartja a legnagyobb lehetőségnek, hogy az említett, hittanos előképzettség nélküli diákok is bekapcsolódhatnak a gimnázium tantárgyakon túli, lelki közösségébe. Jó példa az iskola nyitott szellemiségére, hogy a hétfő reggelente tartott áhítaton együtt kezdi a hetet mind a katolikus, mind pedig az evangélikus diákság.

A lelkész azt is elmondta, hogy vannak kínai, sőt még iráni és vietnami tanulói is, akik szintén megismerkedhetnek ezzel a tőlük sem elidegeníthetetlen értékrenddel. Az iskolalelkész többek közt arra is kitért, hogy a középszinten csak szóbeli vizsgából álló hittanérettségi A és B tételei – tananyagon kívül vagy belül – éppen ezt az elsajátított értékrendet kívánják „számon kérni”. Ami persze nem azt jelenti, hogy az érettségizőknek nincs lehetőségük önálló véleményt alkotni a különböző hitéleti kérdésekről. Hiszen a körülbelül negyven témakörből álló (forrásanyagokat és különböző szituációkat is tartalmazó)tételek fele arról szól, hogy a – Bernadett szerint akár magolással is megtanulható – tantételek miként alkalmazhatók a való életben. De leginkább arról, hogy az adott tanulónak miképpen sikerült elmélyülnie a hittel kapcsolatos témákban, és ami a legfontosabb, az evangéliumi történetekben.

Bernadett kedvenc jézusi tanítása a tékozló fiúról szóló példabeszéd, amelyet lehet elcsépeltnek vagy túl sokszor idézett újszövetségi résznek tartani, mégis örök érvényűen mutat rá az Istenhez való visszatalálás reményére.

    2013-ban négy katolikus, illetve négy evangélikus gimnazista érettségizett hittanból, idén pedig – a tavalyi kimaradás után – három katolikus és egy evangélikus hittanos fog vizsgát tenni ebből az elmondottak alapján korántsem „megúszós” tárgyból. Azaz nem csak egy tantárgyból.

    Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
    A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!