hit- és erkölcstan

Iskolai hittanoktatásról feketén-fehéren

A nemzeti köznevelésről szóló törvény 2013. szeptember 1-jétől az általános iskolák első és ötödik évfolyamán és a hat évfolyamos gimnáziumokban a hetedik évfolyamon kötelezően választható tantárgyként bevezette az etikát, illetve a hit- és erkölcstant. E rendelkezés sok vitát váltott ki a közéletben, de még egyházon belül is, hiszen a megnövekedett óraszámok, feladatok olykor rendkívüli terhet róttak lelkészeinkre, hitoktatóinkra. A nehézségek mellett azonban sokan meglátták a feladat pozitív oldalát, hozadékát is, és a gyülekezetplántálást már a legkisebbeknél elkezdték, így gyarapítva aztán testvérekkel, szülőkkel, nagyszülőkkel is egy-egy közösséget. Összeállításunkban az iskolai hittanoktatásban részt vevő evangélikus lelkészek véleményéből kötöttünk csokrot.

Korszerű válasz, mai problémákra – Bemutatták az Értelmes szívvel című kötetet

Budapest – Az Értelmes szívvel című, napokban megjelent könyv az evangélikus hitoktatásban felmerülő etika kérdéseket dolgozza fel. A könyvet dr. Kodácsy-Simon Eszternek, az Evangélikus Hittudományi Egyetem (EHE) Valláspedagógia Tanszék vezetőjének irányításával az Evangélikus Hittudományi Egyetem valláspedagógia kutatócsoportja készítette. A könyvbemutatóra 2016. december 8-án az EHE nagy előadójában került sor.

Hittan: valóban több a soknál?

Hetedikben elfelejtettél magaddal vinni fogkefét az iskolai osztály-fogászatra, de reggel megetted a nagyi maradék mákos gubáját? Ki tudna ennél kellemetlenebb iskolai élményt felidézni? Én tudok: gyanútlanul bemenni hittanórát tartani egy éppen sztrájkoló iskolába. De: vajon a hit- és erkölcstan tényleg „ördögtől való”?

Nem lehet megspórolni a gyülekezeti munkát – Iskolai hitoktatás – tapasztalatok és lehetőségek

A köznevelési törvény rendelkezéseinek megfelelően 2013 szeptemberétől felmenő rendszerben kötelezően választható tantárggyá vált a hit- és erkölcstan az általános iskolákban. Az érintettek ezt – a kezdeti nehézségek után – alapvetően pozitívan, lehetőségként értékelik. Összeállításunkban az iskolakezdés előtt igyekszünk képet adni az evangélikus egyház hitoktatással kapcsolatos tapasztalatairól, valamint arról, milyen örömöket és nehézségeket okoz a kötelezően választható hit- és erkölcstan bevezetése a nagyobb és a kisebb gyülekezetekben.

Imádsággal kezdik a hittanórákat

Budapest – „Segíts, Urunk, hogy tudjuk, te nem egy tantárgy vagy!” – ezzel a fohásszal kezdik hittanóráikat azok a diákok, akik B. Pintér Márta evangélikus iskolalelkészhez járnak a pestszentlőrinci Sztehlo Gábor evangélikus gimnáziumba. A korábban Hunyadi Mátyásról elnevezett intézmény érdekessége, hogy az állami épületet négy éve vette át az egyház, ezért olyan tanulók is részesülnek hittanoktatásban, illetve készülnek érettségizni a tárgyból, akiknek korábban nem voltak ismereteik a Bibliáról.

„Amit a diák mond, az a sajátja legyen!” – Beszélgetés dr. Csepregi Andrással, a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium iskolalelkészével

Budapest – Szabó Magda Abigél című könyvéből és a belőle készült tévéfilmsorozatból bizonyára sokan emlékeznek azokra a jelenetekre, amelyekben az árkodi kálvinista Matula Leánynevelő Intézet tanulói délutánonként lankadatlan szorgalommal memorizálják a bibliai szakaszokat, éneklik a zsoltárokat. Sokunknak nagyszüleink is meséltek egykori iskolai hittantanáraikról, lelkészeikről, akik egy életre megismertették velük a Szentírás tanítását, az erkölcstant, az egyháztörténelmet. Dr. Csepregi András evangélikus lelkészt, a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium iskolalelkészét a hittanról mint érettségitárgyról kérdeztem. Irodájában beszélgettünk, éppen azon a héten, amikor a tanulók dönthettek az érettségi tárgyaik felől.

Itt a helyed! – Elkészültek idei, evangélikus hitoktatást népszerűsítő anyagaink

Budapest – A 2015/2016-os tanévben az általános iskolákban a jövendő elsős és ötödikes tanulóinak az órarendjébe is bekerül heti egy órában az erkölcstan vagy a helyette választható hit- és erkölcstan tantárgy. A Magyarországi Evangélikus Egyház idei szóróanyagaival újra szeretne a szülők döntéséhez segítséget nyújtani.

Balog Zoltán: a kormányzat versenyhelyzetet teremtett az etika és a hittanoktatás között

Budapest – A kormányzat versenyhelyzetet teremtett az etika és a hittanoktatás között azzal, hogy tavaly szeptembertől a diákok felmenő rendszerben kötelezően választhatnak közülük – mondta Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a Protestáns tavasz 2014 rendezvénysorozat kedd esti beszélgetésén Budapesten. Forrás: MTI

Honlap az evangélikus hitoktatásról

Budapest– Az evangélikus hit- és erkölcstan oktatásról hasznos információkat találnak az alábbi oldalon.

Oktatás: Javaslat a hit- és erkölcstan oktatásának finanszírozásáról

Budapest – Több mint 153 milliárd forint többlettámogatással számolhat a köznevelés a pedagógus életpálya-modell bevezetésének első teljes évében, 2014-ben - egyebek között ezt tartalmazza a jövő évi büdzsé tervezete, amelyet Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfőn nyújtott be. Új tételként lépett be a hit- és erkölcstan oktatásának finanszírozása is. Forrás: MTI

Oldalak

Feliratkozás RSS - hit- és erkölcstan csatornájára