Úgy tűnik, a választást, a döntés kényszerét mégsem lehet megspórolni. Valahogy mindig döntenünk kell. A magyarok vezetőinek is dönteniük kellett már az első ezredfordulón a nép jövőjéről. Az István, a király rockopera a döntés dilemmájával indít: „Valakinek holnap le kell győzni a sötétséget. [...] Mondd, te kit választanál?”
Miért lett volna ez más kétezer évvel ezelőtt Júdeában? Az idegen római hatalom és az aranynak hódoló Heródes király aligha kecsegtette reményteljes jövővel a lelki békéjétől, emberi méltóságától, szabadságától megfosztott zsidó népet. A por és a szegénység úgy leült az egyszerű nép bőrének pórusaiba, lelkébe, hogy már az üdvösség és az emberi méltóság fogalmainak fénye is elhalványult előttük. A keserűség ilyen fokán egyet akartak: radikális, gyors változást, jóra fordulást bármi áron.
Jézust, a názáretit királlyá akarták emelni. Azt akarták, hogy egyszerre sok kenyeret adjon, enyhítse ínségüket, s tegye ezt radikálisan, határozottan, fegyverrel, mert az erőszak nyelve valamiért mindig célravezetőbbnek, hitelesebbnek tűnik.
És ott, e harcra éhes, keserű tömegben megáll Jézus a legszelídebb és legnagyobb méltóság fényével. Gyógyít, táplál, vigasztal, bűnöket bocsát meg, és bűnösöknek ad új esélyt, megújított életet. Tanít, prédikál, kivezető utat mutat a reménytelenségbe süllyedt embereknek.
A római konzul, Pilátus mérlegel. Kérdez egyszer, kétszer, de nem vállalja a határozott, világos döntés kockázatát. Inkább mossa kezeit, és a „demokráciára”, a „mindenható népre” hárítja a döntés felelősségét. A csőcselék, az elvakult, arctalan tömeg nem is kíváncsi érvekre, igazságra, méltányosságra. A tömeg radikális, látványos következményt akar. Ezért vádol, sürget, gyűlöl és követel egyre fülsiketítőbben vért és halált. A hangadók megvesztegetett lelkiismerettel üvöltik: „Feszítsd meg!”
Barabás kell nekik, a forradalmár zélóta, a radikális hős, aki már holnapra ígérte a tejjel-mézzel folyó Kánaánt, a földi igazság országát, a kard hatalmát, az erőszak mámorát, a bosszú kéjét. A békés módszer nem divatos, a józan értelem nem kelendő, a szeretet szava halk és – látszólag – erőtlen.
„Mondd, te kit választanál?” Tudunk-e már józan bölcsességgel voksolni? Hányszor akarjuk még Barabást választani? Hányszor ismerjük még félre a jó megoldást, és hányszor hagyjuk még, hogy hamis eszmékkel, olcsó, de kecsegtető reményekkel megvásároljanak?
Mielőtt a rezignált passzivitás várába zárkóznánk, halljuk meg újra azt az örömhírt, hogy egy választás végérvényesen eldőlt. S ez nem emberi választás, ezért nem „időszakos” döntés volt, hanem radikális, örök érvényű igen. A mindenható örök Isten szeretetének igene hangzott el. A megváltó Jézus Krisztus minket választott. Ő kétezer évvel ezelőtt ott a távoli római provinciában a teljes és megbékélt életre vágyó, kétségbeesett ember mellett döntött. „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3,16)
Az Örökkévaló nem mondott le rólunk! Értünk, sokszor rosszul választó emberekért vállalta a legnagyobb szenvedést, a mélységét a létnek, hogy nekünk Életünk legyen. Ő, a mindenkor szent és igazságos döntött. Ismeri tehetetlenségünket, és azt is tudja, hogy vele, csakis vele vagyunk képesek a legnagyobbra: a szeretetben, könyörületességben megélt reményteljes jövőre. Ismeri gyarlóságunkat és félelmeinket, mégis arra hív, hogy – az ő halált legyőző erejében megkapaszkodva – válasszuk a békesség, az irgalom, a világosság, az Élet útját a pusztító, összezavaró bűn helyett.
Döntésével és keresztjének jelével hív, hogy mi is döntsünk újra és újra az élet, az értelmes és vele megélt örök Élet mellett.


Ev. Luth. Church in Hungary
Facebook
Twitter
Youtube
Google+