A szoborcsoportot 2008. május 12-én, pünkösdkor avatták fel.
A négy magas oszlop (a reformációi quadrilateralis) felirata: „Solus Christus, Sola Scriptura, Sola Gratia, Sola Fides”. (Egyedül Krisztus, Egyedül a Szentírás, Egyedül a Kegyelem, Egyedül a Hit.) A négy oszlop felülnézetből keresztet formál. Anyaga gránit, 35 tonna, költsége 20 millió forint volt. Az emlékpark 51 millió forintból, egyházi, fővárosi és kerületi támogatással épült.
A négy oszlop felirata a középkori keresztény egyházat megújító lutheri reformáció alapvető mondanivalóját foglalja össze a következők szerint:
„Solus Christus” – Egyedül Krisztus: ő az isteni üdvtörténet folyamatában a Bibliában megjövendölt és az embervilágba csodálatos körülmények között beleszületett isteni küldött, az emberiség Megváltója, az egyetlen közbenjáró Isten és emberek között.
„Sola Scriptura” – Egyedül a Szentírás: a kereszténység zsinórmértéke hitünk és életünk számára. Ezért elvetjük azt a gyakorlatot, amikor az egyházi–emberi tradíció („hierarchia veritatum”) lesz a meghatározó az egyházban. Elvetjük az újabb dogmákat: a pápákról (1870), Szűz Máriáról (1854, 1950). Örülünk annak, hogy a II. Vatikáni Zsinat (1963–1965) végrehajtotta a „római katolikus egyház reformációját” (anyanyelvi liturgia, a Biblia egyházi szerepe és a kölcsönös ökumenikus megértés munkálása, stb.).
„Sola Gratia” – Egyedül a Kegyelem, azaz nem emberi erőfeszítésekkel, jó cselekedetekkel, életmódunkkal érdemelhetjük ki Isten jó tetszését, üdvösségét, hanem ezt Jézus Krisztus élete és kereszthalála hozta el számunkra. „Sola Gratia – non sine homine”, azaz Isten kegyelme nem semmisíti meg emberségünk teremtésbeli adottságait, hanem felhasználja azt mások üdvösségére, lehetünk bocsánatának, békességének továbbadói.
„Sola Fides” – Egyedül a Hit – itt különbséget teszünk, a fides qua és fides quae creditur között. Azaz „a fej hite” a hit ismereti oldala és „a szív hite”, a bizalom, amivel életünket Jézus Krisztus példájához kapcsoljuk. Így életünk nem a „magabiztos hívő”, hanem a „Krisztus Jézusban biztos hívő” irányába fejlődhet, („securitas”, helyett „certitudo”) . A jó cselekedetek szerepe nem érdemszerzés Isten előtt, hanem hitünkből adódó következmény.
„Soli Deo Gloria!”
A szerző nyugalmazott evangélikus püspök.