Balog Zoltán a díjazottakat méltatva azt mondta, a pedagógusok részt vesznek az emberi erőforrás megteremtésében és megújításában, ami nélkül egyetlen ország sem lehet sikeres. Megköszönte a jelenlévőknek, hogy a rájuk bízott gyerekekért dolgoznak, és ezáltal sikeressé teszik mások életét.
A köznevelési rendszer átalakításáról szólva azt mondta, ez nemcsak azt jelenti, hogy valami rosszat megjavítanak, hanem azt is, hogy lépést tartanak a világgal. Akkor lehet a köznevelés rendszerét újrarendezni, ha sikerül megegyezni a célokban. Ez a cél pedig a gyermekek érdeke, az egész rendszernek értük kell dolgoznia - fogalmazott a miniszter.
Megjegyezt egyetlen rendszer átalakítása sem nélkülözheti a vitákat, mert sok érdek, szempont ütközik, és a félelem is megjelenik, ezért fontos a tájékoztatás. Nem az a cél, hogy bezárkózzanak, és úgy hozzanak döntéseket. A pedagógusokkal együtt szeretnének dönteni - hangsúlyozta.
Az elmúlt időszak eredményei közül kiemelte a pedagógusjelölteknek járó Klebelsberg-ösztöndíj bevezetését, amelyet már 1200 fiatal nyert el. Ezzel kapcsolatban elmondta: tavaly 30 százalékkal többen jelentkeztek pedagógusképzésre, mint az előző években. Úgy tűnik tehát, a fiatalok elkezdtek hinni abban, hogy érdemes tanárnak lenni - fűzte hozzá.
Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) oktatásért felelős államtitkára köszöntőjében úgy fogalmazott, meggyőződése, hogy rohamosan fejlődő világunkban az oktatói munka az egyik legnehezebb és legnemesebb szakma, amelyet választani lehet. Nem véletlenül nevezik a pedagógusi pályát hivatásnak, az új nemzedékek tanítása ugyanis felelősség, erőfeszítés, ám ugyanakkor óriási lehetőség is - tette hozzá.
Azt mondta, mindent meg kell tenni azért, hogy a fiataloknak vonzó legyen az iskola, az ott szerzett tudás pedig nemzetközi szinten is megállja a helyét. Az államtitkárság ezért elkötelezett abban, hogy olyan rendszert hozzon létre, amely egyszerre hű a hagyományokhoz és válaszol az új kihívásokra is.
Az átalakítás lényeges elemének nevezte a pedagógusképzési, valamint a továbbképzési rendszer átalakítását. Azt hangoztatta, a kormánynak kiemelten fontos, hogy közösen találjon megoldást a köznevelési rendszer problémáira a szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel, a diákok és a szülők képviselőivel.
Úgy vélik, hogy a problémák megoldására a párbeszéd a leghatékonyabb megoldás, ezért is hozták létre a köznevelési kerekasztalt. Habár nem minden meghívott szervezet vesz részt a kerekasztal munkájában, az általuk megfogalmazott felvetések is a tárgyalások részét képezik - emelte ki.
Az eseményen Balog Zoltán és Palkovics László Eötvös József-, Szent-Györgyi Albert-, Apáczai Csere János-, Brunszvik Teréz- és Németh László-díjakat adott át a kiemelkedő munkáért járó több mint 170 pedagógusnak.
A díjazottak névsora itt található.
Közöttük öt evangélikus pedagógus is díjat kapott.
Kiemelkedő hatású oktatási, nevelési, gyógypedagógiai munkájáért, valamint a pedagógiai gyakorlatot segítő kiemelkedő tudományos tevékenysége elismeréseként Apáczai Csere János-díjat vehetett át Szabóné Mátrai Marianna, az Evangélikus Hittudományi Egyetem Gyakorlati Intézetének megbízott vezetője.
Kiemelkedő óvodapedagógiai munkájáért, valamint az óvodapedagógus képzésben végzett tevékenysége elismeréseként Brunszvik Teréz-díjat vehetett át Barcsák Pálné, az Arnóti Napközi Otthonos Óvoda óvodavezetője, az arnóti gyülekezet felügyelője és a Borsod-Hevesi Egyházmegye felügyelője, valamint Lassu Tamásné, a várpalotai Forrás Evangélikus Keresztyén Óvoda vezetője és Regősné Gömöri Csilla, a miskolci Kossuth Lajos Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Pedagógiai Intézet óvodapedagógusa
A gyermekek harmonikus személyiségformálásában hosszú időn át végzett kiemelkedő pedagógiai munkája elismeréseként Németh László-díjat kapott Bányász Monika, a miskolci Kossuth Lajos Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Pedagógiai Szakközépiskola középiskolai tanára.