Az Eduline.hu híradásából kiderül, hogy a listákon szereplő intézmények közül egyik sem – a szó klasszikus értelmében – elitiskola. Az iskolák zömében nem tartanak írásbeli és szóbeli felvételit, az általános iskolai jegyek alapján kerülnek be az induló évfolyamokba a diákok, így a tanulók kompetenciái, a tudásuk, a motiváltságuk és a családi hátterük sokszínű.
„Egy ilyen iskolában más feladatokkal néz szembe a tantestület, mint az elitgimnáziumokban, ahol a kiemelkedő versenyeredmények, a hírnév, a népszerű tagozatok miatt többszörös a túljelentkezés, az írásbeli és a szóbeli felvételin a legjobb teljesítményű, rendszerint jó családi hátterű diákok kerülhetnek be az induló osztályokba, ezért a hangsúly – érthető módon – a tehetséggondozáson van” – írták a cikkben.
Az Oktatási Hivatal listája és a középiskolai rangsorok között persze van átfedés, több gimnázium a HVG rangsorában is szerepel, mivel az Oktatási Hivatal megfogalmazása szerint ezek a középiskolák „kiválóan építenek diákjaik biztos családi hátterére, és eredményesen gondozzák a rájuk bízott tehetségeket”.
Azokat a középiskolákat válogatták ki, amelyek a tizedik évfolyamos kompetenciamérés eredményei alapján kiemelkedő hátránykiegyenlítő hatással rendelkeznek a szövegértés vagy a matematika területén, illetve azokat, amelyek az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok képességeit. A teljes lista az Oktatási Hivatal oldalán található. Az Eduline.hu oldalán azokat a középiskolákat sorolták fel, amelyek a fejlesztés terén az elmúlt öt évben legalább kétszer megfeleltek ennek a feltételnek.
Szövegértés – fejlesztés, matematika – fejlesztés, szövegértés – hátránykiegyenlítés és matematika – hátránykiegyenlítés területén ez a három evangélikus iskola tűnt ki egyházunk oktatási intézményei közül.
A mezőberényi iskola a matematika – fejlesztés, valamint a bonyhádival együtt a szövegértés – hátránykiegyenlítés és a matematika – hátránykiegyenlítés listán is szerepel.