nevelés

Milyen szerepük volt a népiskoláknak az evangélikus oktatásban?

Az evangélikus gyülekezetek történetének egy szelete, az ifjabb nemzedék oktatásának, nevelésének története bontakozik ki a gyülekezeti elemi iskolák irataiból. Az evangélikus levéltárak anyagában, de gyakran az egyházközségekben őrzött iratok között, sőt a világi levéltárakban is találunk forrásokat gyülekezeti iskolákról. Bár helyenként lehettek eltérések, de több, azonos korszakból származó iskolai irategyüttes segítségével már következtethetünk egy-egy időszak jellemzőire.

A továbbtanulás útvesztőjében – segítünk eligazodni!

Budapest – Közeledik az érettségi időszaka, amikor minden diák komoly kérdések előtt áll. A továbbtanulás sokak számára igazi útvesztőnek tűnhet, ahol egyedül kell döntést hozni, hogy később milyen munkát végez, hol dolgozik majd az ember. Ez kétségkívül nehéz feladat, amit most a digitális oktatás sem könnyített meg. A KötőSzó blog 2021. január 22-én, Facebook oldalán olyan beszélgetést szervezett, ahol a továbbtanulás, pályaválasztás, digitális oktatás kérdései kerültek elő.

Közösségben – közös térben – Oktatási és nevelési intézmények vezetői találkoztak az online térben

Budapest – Hibridoktatás, reziliencia, lélek-edzés, virtuális közösségépítés, pandémia, digitálisz… csak néhány kulcsfogalom, ami megtöltötte a virtuális és lelki teret az elmúlt két napban, az evangélikus nevelési és oktatási intézmények vezetőinek szervezett online konferencia keretében.

Akikre büszkék vagyunk! – Ismerjék meg az idei „Év pedagógusait”!

Az intézményvezetők felterjesztése alapján egyházunk Nevelési és Oktatási Bizottsága az idén is odaítélte az „Év óvodapedagógusa”, az „Év tanítója” és az „Év tanára” díjakat. Szokás szerint az elismerések átadására ünnepélyesen a Nyári Evangélikus Pedagógus Akadémia gáláján kerül sor, ám az egészségügyi veszélyhelyzet felülírta ezt a tervünket. Ezért most utólag, egy rövid méltatás keretében mutatjuk be a 2019/2020-as tanév díjazottjait, alkotó-teremtő munkájukat.

Nem csak tanítani. Nevelni!

Jelentősen megugrott az egyházi fenntartásban működő oktatási intézmények száma az elmúlt tíz évben. Bár a rendszerváltást követően folyamatos gyarapodás látható e téren, az állami iskolák elmúlt években történő tömeges egyházi átvétele egy új szellemiséget hoz a közoktatásba. Mit nyerhet ezzel a felnövekvő generáció? Milyen pluszt nyújtanak a diákok számára az egyházi intézmények?

Gondevő?

Ez a kis plüss ma megragadta a figyelmemet. Mit is mondjak… Vajon melyik gyerek mondaná el ennek a kis szörnyecskének a gondjait? Ma pont olcsóbban… „Kis gyerek, kis gond…” – talán a mérete miatt kicsi gyerekekre gondoltak a gyártók. Zsebes, szóval jól tele tudja beszélni a gyerek a hasát. Aztán behúzza… És aztán? Egyedül marad, megoldás nélkül. De ha szerencséje van, kitalál valamit. Vagy nem, mert nem tud, mert még kicsi.

Az evangélikus egyház a felelősség útján – Az antiszegregációs munkacsoport tájékoztatása küldetésükről, tevékenységük eddigi eredményeiről és céljaikról

Gyakran hallott kritika az egyházi fenntartású nevelési és oktatási intézményekkel kapcsolatban, hogy növelik a szegregációt azzal, hogy tanulói jogviszony létesítésekor „válogatnak” a jobb szociális háttérrel rendelkező gyermekek közül. Vannak, akik az egyházi iskolák szegregációt erősítő hatását hangsúlyozzák az egyházi fenntartású intézmények számának és arányának növekedésének kontextusában. A statisztikákból az látszik, hogy átlagosan valóban magasabb a családi háttérindex[1] az egyházi iskolákban, mint az állami fenntartású intézményekben. Ennek a multifaktoriális háttere nem ezen írás témája, most annak az útnak az elindulását szeretnénk bemutatni, amely reményeink szerint, változást fog eredményezni ezen a területen.

Egy rendkívüli tanév tapasztalatai

A nevelési-oktatási intézményekben a március – szokásosan – az 1848-ban történtek felidézésének időszaka. Így az idén is megjelentek a márciusi ifjak portréi a folyosókon, de ki gondolta volna, hogy egészen május végéig ott is maradnak...

Egybecsengés: Identitás és kapcsolódás – 9. rész

Nyíregyháza – Pécs – Az EPSZTI honlapjának sorozatát a távolságot találkozásra cserélés jegyében indították és az evangélikus nevelés sokszínűségét, értékgazdagságát hetente egy-egy páros portrén keresztül mutatják be. A cikkekben mindig két olyan embert szólítanak meg, akik valamilyen módon kapcsolódnak az evangélikus oktatáshoz. Az egymást személyesen nem feltétlenül ismerő interjúalanyok egyazon kérdéssor alapján válaszolnak, és válaszaik alapján hasonlóságról, egybecsengésről árulkodó pontokat keresnek. A kilencedik részben roma szakkollégiumokhoz kapcsolódó embereket szólítottak meg.

Egybecsengés – Kicsiket tanítani, sokat tanulni – 7. rész

Boba – Miskolc– Az EPSZTI honlapjának sorozatát a távolságot találkozásra cserélés jegyében indították és az evangélikus nevelés sokszínűségét, értékgazdagságát hetente egy-egy páros portrén keresztül mutatják be. A cikkekben mindig két olyan embert szólítanak meg, akik valamilyen módon kapcsolódnak az evangélikus oktatáshoz. Az egymást személyesen nem feltétlenül ismerő interjúalanyok egyazon kérdéssor alapján válaszolnak, és válaszaik alapján hasonlóságról, egybecsengésről árulkodó pontokat keresnek. A hetedik részben szereplők abból az apropóból kerültek párba, hogy mindketten néhány hete búcsúztatták a legutóbbi osztályukat, de van más közös nevezőjük is: nevezetesen, hogy hivatásbeli elköteleződésük saját maguk számára (is) megkérdőjelezhetetlen. Beszélgetés Kollár Hedviggel és Szabó Erzsébettel.

Oldalak

Feliratkozás RSS - nevelés csatornájára