Mukwege Afrikában azzal szerzett hírnevet és ismertséget, hogy kiállt mindenekelőtt olyan nők mellett, akik szexuális erőszak áldozataivá váltak. Az orvos számára a lutheránus teológia, különösen ha a nők szerepéről van szó, „a reménység üzenete, különösen olyan áldozatok számára, akiket morális, fizikai vagy szexuális erőszak ért”. „Ezek a nők az én hőseim” – mondta. Luther üzenete, hogy a nők sorsával is törődött, azt jelenti, hogy letette a nők ordinációjának alapjait. Ez inspirálta az orvost is abban, hogy szerepet vállaljon ebben az igen fontos kérdésben.
A hallgatóság tetszésnyilvánítása közben Mukwege ezután a nőköz fordult: „Vezessétek a férfiakat és ne utánozzátok őket. Legyetek önmagatok – ez a mi egyházunk és az emberiség erőssége.”
A ma is gyakorló keresztény orvost már egy sor nemzetközi díjjal tüntették ki. Többek között az Egyesült Nemzetek emberjogi munkájáért kapott elismerést és átvehette a szabadságért végzett munkájáért a Szaharov-díjat is. A nagygyűlésen most a lutheránus egyházak képviselőit arra szólította fel, hogy az erőszak ellen folytassanak kampányokat. Elmesélte, hogy Kelet-Kongóban a hadviselő felek olyan anyagokat vetnek be, mint a coltan, kifejezetten arra, hogy megalázzák az ellenséget.
Lelkész fia
Mukwege, aki egyébként egy lelkész fiaként nőtt fel, utalt arra, hogy az evangélikus egyházak tudatosan harcolnak a nők jogaiért. Ő maga a világban szótlanul szenvedő emberek melletti kiállásban már régi családi gyökerekkel rendelkezik. Egyszer elkísérte apját egy beteg meglátogatásakor és megkérdezte tőle, miért imádkozik a betegért, miért nem inkább gyógyszert ad neki. Mivel apja azt válaszolta, hogy azért mert nem orvos, így a fiú úgy érezte, neki viszont orvosnak kell lennie. Gyerekgyógyászatot tanult, hogy segíthessen a gyermekhalálozási arány csökkentésében. De orvosi praxisa első évében szembesült azzal, hogy az édesanyák halálozása is magas számú.
A nők elleni erőszak, a nők gyűlölete nem afrikai probléma, hanem az egész világon fellelhető – mondta a kongói orvos, aki elmesélte azt is, hogy a véget nem érő kongói konfliktus sajnos nagy károkat okoz.
„Ennek a hárborúnak, amelybe hét afrikai állam is belebonyolódott és amit nagy afrikai háborúnak neveznek, tulajdonképpen sem etnikai gyökerei nincsenek, sem vallási fanatikusokat nem vonz. Ez gazdasági háború, amelynek már több mint ötmillió halálos áldozata van. Az áldozatokon kívül több tízezer asszonyt erőszakoltak meg” – tette hozzá Mukwege.
Az orvos elmondta, hogy a barbárságra való első reakciója az volt, hogy megpróbálta a fizikai és pszichikai erőszak áldozatává vált asszonyokat kezelni.
Gyermekek az áldozatok között
Amikor az áldozatok mellett egyre több olyan gyermekkel talállkozott, akik nemi erőszakból születtek vagy maguk is már kisgyermek korukban áldozattá váltak, akkor már a nyilvánossághoz fordult, és felemelte hangját a barbárság ellen.
„Ez az oka annak, amiért most itt vagyok. Hogyan fogadhatunk el ekkora barbárságot a 21. században? Ez az oka annak, hogy én elhagyom olykor a műtőt és beszélek embertársaink, asszonyaink, nővéreink és leányaink szenvedéséről a világban.”
A szisztematikus erőszak háborús fegyver, amelyeket céltudatosan vetnek be és amellyel a harcoló felek ellenfelüket megalázzák. Nemzetközi szinten is szót emeltek már a vegyi fegyverek ellen, de a szexuális erőszakról még nem született tiltás.
Mukwege örült annak, hogy vendégként részt vehetett a nagygyűlésen, hiszen ez a világon élő sok millió keresztény embert reprezentálja, hiszen az LVSZ a világon 74 millió lutheránus tömörít és több mint 98 országban van jelen.
„Meg vagyok győződve arról, hogy önöknél nyitott fülekre találok és olyan szavakra lelnek majd, amelyek a szexuális erőszak áldozatainak hangját felerősítik, hogy a tettesek ne úszhassák meg büntetlenül a gyalázatot.”
A nők értékelésének teológiája
„Ha a hitet pusztán teológiailag és a gyakorlattól elkülönítve gyakoroljuk, akkor a Jézustól nekünk adott missziónak nem tudunk eleget tenni – mondta az elkötelezett keresztény. – Szükségünk van tehát arra, hogy az evangélikus hihetőségéről a 21. században elgondolkodjunk, hogy a kapott kegyelem által megszabadíttassunk. Tegyük fénnyé az egyházat, amely ebben a sötétségben világít azzal, hogy elköteleződünk az igazságosság, az igazság, a törvények, a szabadság, röviden: a férfi és a nő méltósága mellett.”
„Ez az alapja annak, hogy a nőellenes teológiát – amely a nőnek a férfiakkal szemben csekélyes státuszt adott, amely őket sértette, amely végső soron az ellenük való erőszak igazolására szolgált – korrigáljuk és a nők értékelésének teológiájával helyettesítsük. Ezt a munkát nem lehet elég korán kezdeni, leginkább a kisgyermekek katechézisével – magyarázta az orvos. – Az egyház missziója prófétai küldetés, hogy a sötétséget kivilágosítsuk és a gonoszt megtagadjuk. Ez a mi kötelességünk, a társadalomban tett minden lépéssel, hogy olyan törvényekért és mechanizmusokért küzdjünk, amelyek teljes jogot garantálnak a nők számára és meg is őrzik azt.”