Lelkünket mozgásba kell hozni – Søren Aabye Kierkegaard asztalánál böjtidőben

Lelkünket mozgásba kell hozni – Søren Aabye Kierkegaard asztalánál böjtidőben

Share this content.

Szöveg: Orosz Gábor Viktor, fotó: unsplash.com / Kamil Szumotalski
Orosz Gábor Viktornak, az Evangélikus Hittudományi Egyetem Rendszeres Teológia Tanszéke egyetemi docensének Søren Aabye Kierkegaard filozófiájára épülő, gasztroteológiai böjti gondolatait osztjuk meg olvasóinkkal.

Általános igazságként fogadjuk el, hogy „minden emberi bölcsesség summája az az »arany« – vagy helyesebben talán az az »aranyozott« – szabály, hogy: csak ne túl sokat (ne quid nimis), hiszen túl kevés és túl sok minden ételt elront.”  Ezt mindenki bölcsességnek tekinti – állítja Kierkegaard, sőt akként is adja tovább, és a legtöbben csodálattal adóznak neki. A böjt a keveset tanácsolja, a visszafogottságot, sőt a lemondást: ne egyél húst, ne kanalazd a Nutellát, ne… – tehát valamit szüneteltess. Ezzel még egyetérthet a dán teológus is, de nem önmagáért, a lemondás miatt, hanem inkább a vágy kedvéért, mert „az embernek mérsékelni kell önmagát, ez minden élvezetnek a legfontosabb feltétele.” Ha több húst kellene fogyasztanunk a kívántnál, ha kényszerítenének a facebookozásra, vagy azon túl kellene Nutellát fogyasztani, hogy elteltünk vele, akkor mindhárom elveszítené élvezeti értékét. Tönkretenné a kényszer, a teltség, megszűnne a vágy mindegyik iránt – legalábbis egy ideig. Valahogy úgy lennénk velük, mint Kierkegaard a borral: „Szívemet nem üdíti fel többé a bor; a kevés bánatossá tesz, a sok – búskomorrá.” Ha már egyszer eleget „fogyasztott” vágyából valaki, rezignáltság vesz erőt rajta, amikor ráparancsolják vágyának tárgyát: vegyél még belőle! A kereszténység azonban egy óriási lépéssel túllép a túl kevés és túl sok vagy a „ne quid nimis!” elvén, mégpedig az abszurd irányába; itt kezdődik a kereszténység – és a megbotránkozás. A mértékek felett vagy a mérhetőn túl. 

Persze manapság már senkit sem botránkoztat meg a böjt. Egy magára valamit is adó ember – így szokták mondani böjtöl, hogy formásabb, egészségesebb és tisztább legyen mondhatnánk, ez már természetes „belügy”. A böjt nem az abszurd irányába tett lépés, hanem önmagunk felé való közeledés. Valaki olyan akar lenni a böjt által, amilyen lenni szeretne, azért böjtöl, hogy „elérje önmagát”. Az ilyen böjt diétás. Hol van belőle az abszurd, az óriási lépés? Ez a böjt az önkábulat foglya, amiként „az iszákos is mindennap biztosítja magának a kábulatot, mert attól fél, hogy bágyatagság és kedvetlenség vesz rajta erőt, nem is beszélve annak lehetséges következményeiről, hogy egy álló napig józan maradna…” 

Pedig a józanság itt elengedhetetlen. A helyes böjt pedig kijózanodás. Mondhatnánk, áttetszővé tesz Isten előtt. Nem testi tisztaságunk oka az áttetszőségnek, hanem az abszurdnak tűnő ráhagyatkozás, „az Én magát áttetszően abban a Hatalomban alapozza meg, amelyik őt létrehozta. És ez a formula nem más, mint ahogy arra gyakran emlékeztettünk a hit definíciója.” A böjt ezért nem lehet „közhely”, mert a végtelennel való viszony a helye. Olyan folyamat, amely felismerteti, hogy a végtelen egészen közel van, bennünk van. Emberi formában jelent meg, és velünk is egyidejűségre törekszik, nem leplezett múlt és felcsillanó jövő, hanem egyidejűség, a tanítványság jelene, a végtelenbe merítkezés időszerűsége, amely lefegyverezi a számszerűt, a mértékletest, az „aranynak” vélt középutat. Mozgásba hozza a lelket, mert az ember „Lelkét mozgásba kell hozni, minden lehetséges irányban fel kell kavarni, de nem apródonként széllökésekkel, hanem a maga egészében. Fel kell fedeznie a végtelent, meg kell tudnia, hogy ez, ami egy emberhez a legközelebb van.” Csak a végtelen ölelésében hihetők a húsvéti események, csak a végtelen ölelésben lehet bizonyossággá, hogy mindaz értem is történt. 

Címkék: böjt - Orosz Gábor Viktor -

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!