Nagyon imponált neki, hogy egy asszony ilyen erősen alakítja a saját életét. „Még ma is sok nő van, aki a férfiakra bízza a döntéseket, mert azt hiszi, azok nem állnak jól neki” – hangsúlyozta Julia von Heinz. Az általa rendezett ARD-filmmel, a Katharina Lutherrel nem akart egy újabb Luther-emlékművet emelni. A film megmutatja az idősödő Luther árnyoldalait is: „Szigorú és szinte elviselhetetlen apa volt, házi zsarnok, hipochonder és sokszor eszelős.”
„Fontosnak tartottam megmutatni, hogy Luther autoriter és a felsőbbséghez igazodó ember volt. Épp a zsidó gyökereim miatt elengedhetetlennek tartottam, hogy kihagyjam a filmből a zsidóellenességét” – hangsúlyozta. A tévéfilm egyfajta feminista nyilatkozat is: „Enélkül csak a férfiak sorát látnánk magunk előtt.”
A rendezőről
Julia von Heinz 1976-ban született. A hivatalos televíziózás hatása a német mozifilmekre című disszertációjával doktorált. Díjakat nyert rövidfilmjei után 2007-ben jelentkezett első nagyobb alkotásával, a Was am Ende zählt (Ami a végén számít) című filmmel. Azóta pedig a Hanni und Nanni 2 (Hanni és Nanni 2), a Hannas Reise (Hanna utazása) és az Ich bin dann mal weg (Akkor elmegyek) című filmeket forgatta.
Bedford-Strohm: „Luthernek mély érzelmi kapcsolata volt a feleségével”
A Németországi Protestáns Egyház (Evangelische Kirche in Deutschland – EKD) vezetője, Heinrich Bedford-Strohm méltatta az alkotást. A bajor evangélikus püspököt mélyen érintette a Katharina Luther című film.
Bár keveset tudunk magáról Katharina von Boráról (1499–1552), Luther Márton feleségéről, az evangélikus egyház számára ő is meghatározó személy. A február 22-én sugárzott alkotás bemutatóján a püspök elmondta, hogy Katharina igen erős asszony volt, a reformátor felnézett rá, tisztelte őt. „Luthernek mély érzelmi kapcsolata volt a feleségével. Szerették egymást, szerelmesek voltak egymásba. A filmben szereplő színészek nagyszerű teljesítményt nyújtottak ennek bemutatásával” – méltatta a filmet Bedford-Strohm.