Nicole (Scarlett Johansson) a történet szerint színésznő, férje, Charlie (Adam Driver) pedig színházi rendező. A film első néhány percében azt his szük, tökéletes az összhang közöttük, aztán hideg zuhanyként jön a felismerés: a házaspár éppen terápián van, mert kapcsolatuk zátonyra futott, és válni akarnak. Eleinte a lehető legcivilizáltabb módon próbálják megszervezni a különválást, ám tévedések és félreértések miatt olyan utat járnak be, amelyet eredetileg egyikük sem akart. Marakodnak, gyűlölködnek, ordítoznak egymással, ügyvédet fogadnak, bíróságra mennek, a gyerek láthatásán civódnak. Egyre jobban eltávolodnak egymástól, és a néző hiába drukkol a kapcsolatuk sikeres rendezéséért, fokozatosan rájön: itt már nem lesz visszaút, a házasságuk menthetetlen.
A Házassági történet forgatókönyvírója és rendezője, egyben producere, Noah Baumbach teljes mértékben önéletrajzi ihletésű filmet készített. (2005-ben kötöttek házasságot Jennifer Jason Leigh színésznővel, született egy fiuk; öt évvel később Leigh kibékíthetetlen ellentétekre hivatkozva kérte a válást, amely három évig húzódott.)
A cselekmény szerint Nicole, a feleség sértettség, elnyomottság okán akarja elhagyni a férjét. Úgy érzi, mindent feláldozott párjának karrierje érdekében, és hagyta, hogy teljesen mellőzötté váljon kettejük kapcsolatában. A színésznő hozzáállása azonban ellentmondásos, hiszen mindennek ellenére odaadó, gondoskodó társ, még mindig rendkívül gyengéd érzéseket, szeretetet táplál párja iránt. A férj a családjával törődő, csendes, békés és türelmes természetű, nem jellemző rá a szakmai törtetés. Charlie eleinte nem akarja elhinni, hogy a felesége válni akar, szinte sodorják az események, később aztán nála is fokozódik a feszültség.
Ha két ember egyszer igent mondott egymásnak, kell, hogy legyen mód vis szatalálni egymáshoz – gondolkodunk így sokan, és szinte úgy érezzük, nekünk kellene közbeavatkoznunk és közvetítenünk közöttük, hogy újra egyenesbe jöjjenek. De azt kell látni, hogy ők már nincsenek egy hullámhosszon, elmennek egymás mellett. A környezetüktől sem kapnak jó tanácsokat, és minden a helyrehozhatatlan irányába mutat. Mindeközben szomorú látni a nyolcéves kisfiúnak a szülei érzelmi válsága miatti szenvedését is.
A filmből egyértelműen kiderül, hogy a problémák, amelyek miatt ez a házasság széthullott, már a kezdetektől jelentkeztek, így sejthető volt, hogy egyszer vége lesz a pár közös életének. Ám nem csupán egy elrontott házasság drámája pereg a szemünk előtt, hanem adódik a lehetőség is: okulhatunk a hibáikból. Mindent meg kell tenni azért, hogy egyetlen kapcsolat se fajulhasson idáig – akár a sajátunkról, akár a másokéról van szó.
A két főszereplő, Johansson és Driver alakítása folyamatosan bámulatosan széles skálán mozog. E nélkül a minőségi játék nélkül – miközben végigéljük egy válás embert próbáló szakaszait – a párbeszédek, a gesztusok nem hatnának igazán mélyen. A robbanásig feszült állapot nemcsak a vásznon, de a nézőben is kialakul. Együtt gyűlölünk és szeretünk, sírunk és nevetünk.
Remélhetőleg sokan sokat tanulnak majd ebből a „tanmeséből”, és idejében meg tudják előzni a bajt. Ehhez végül megkapjuk az írói-rendezői üzenetet is: a házasfelek kapcsolata széthullhat ugyan, de a család, ha összetart, túlélhet, még ha a struktúrája átrendeződik is.
A cikk az Evangélikus Élet magazin 85. évfolyam, 3–4. számában jelent meg 2020. február 2-án.
Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.