A „mi a teológia tárgya” elnevezésű probléma ugyanis, nem csak egy kötelező fejezet minden tisztességes dogmatikában, hanem valójában az egyik legizgalmasabb problémafelvetés, amivel minden hívőnek érdemes a maga hitvilágában legalább egyszer komolyan megküzdenie.
A teológia gőgje lenne ugyanis abból kiindulni és úgy érvelni, hogy mivel a teológia művelője az egyetlen és mindenható Isten kinyilatkoztatásának forrásából vezeti le mondandóját, ezért minden vizsgálódásának a tárgyává tehető. Az ilyen teológia a dogmatizmus és moralizmus teológiája, amelyik nem törekszik arra, hogy a követőin kívül mások számára is érthető és követhető módon fogalmazza meg tanításait. Élesebben fogalmazva: az ilyen teológia lemondott arról, hogy missziót végezzen, egyszerűen szólva: érthető maradjon.
A teológia tárgyának problémaköre a kérdezéshez vezet el minket. A teológia esetében pedig a kérdések talán még fontosabbak, mint bármely más tudomány esetében. Ugyanis a teológia válaszai formálisan rögzítettek a hitvallási iratokban, és a hitvallási tételeinkben, azaz a dogmáinkban. A válaszainknál sok szempontból fontosabbak a kérdéseink. Ugyanis a kérdések nyitják meg számunkra a több évezrede kötött válaszokat.